6 nosacījumi, lai Jūsu ieraksts sociālajos tīklos kļūtu populārs.

Ne tikai uzņēmēji un mārketinga speciālisti, bet jebkurš, kas vēlas pašapliecināties uzdod sev jautājumu – Kādam jābūt manam sociālo tīklu ierakstam, lai tas kļūtu populārs un liktu cilvēkiem ar to dalīties?! Protams ir nejaušības faktors, kad šķietami bezjēdzīgas lietas iegūst pasaules slavu, bet pārsvarā tā zinātne, kas ir visa pamatā.

  1. Sociālā valūta.

Jeb kurš grib justies nedaudz īpašs un zināt vērtīgu informāciju. Šo efektu var panākt ierakstā lietojot tādas frāzes „Mūsu mazais noslēpums ir..”, „Ekskluzīvas bildes no…”, u.c. Jo pirmais ko cilvēks grib izdarīt ar informāciju, kuras beigās bijis teksts „…Tikai nevienam nesaki” ir padalīties ar citiem. Jebkura šķietami ekskluzīva informācija ir kā sociālā valūta, kas paaugstina cilvēku pašapziņu un tēlu sabiedrībā. Sociālo tīklu ierakstos, protams, neizmantos frāzi „.. tikai nevienam nesaki”, bet slēptākā veidā norādot uz to, ka šī informācija ir ekskluzīva un tādējādi panākot lietotājā vēlmi dalīties ar to.

Kā piemēru var minēt “MC Donalds” restorāna tīkla rotējošo ēdienu McRib, kurš parādās dažos restorānos ik pa laikam un tiklīdz kādā no ASV štatiem tas parādās, tā pāršalc vietējos sociālos tīklus, tādējādi paaugstina konkrētā restorāna apgrozījumu un ienākumus. Jautāsiet kāpēc cilvēki ar ko tādu dalās? Jo tas liek viņiem justies kā savējiem, nedaudz gudrākiem, kuriem ir priviliģēta informācija. Ir pat izveidota interneta vietne http://mcriblocator.com/map.html kur var uzzināt un informēt par jaunām McRib vietām.

mcribnevada

2. Asociācijas.

Likme uz asociācijām nostrādā vienmēr ja tiek pareizi pasniegta. Cilvēki bieži rīkojas pēc principa – Ko domā to saka. Tāpēc būtiski izmantot savos ierakstos un to vizuālajā materiālā cilvēkiem tuvas un populāras lietas, par ko viņi domā ikdienā un lēnām panākt to, ka jūsu ieraksti un produkti asociētos ar šīm lietām. Sakot vārdu sviests, cilvēks domā par sviestmaizi, vārdu kola domā par čipšiem vai rumkolu.

Piemēram: Ja jūsu produkts ir šokolāde, tad lieciet bildi kur redzami skaisti kūpoša rīta kafija, uz kuras tasītes stāv atlobīts Jūsu šokolādes batoniņš un augšpusē brūns uzraksts „Labrīt!”. Ar šādu ierakstu no rītiem, uzliekot nelielu reklāmas budžetu, visdrīzāk daudzi lietotāji dalītos.

Šeit labs piemērs ir, kā pasaules slavu ieguva šokolādes batoniņš “KitKat”. Izmantojot reklāmas materiālos savu produktu kopā ar kafiju gada laikā panāca 700% lielāku noietu savam produktam.

kitkatkafija

 

Savulaik finanšu grūtībās nonākusī apdrošināšanas kompānija GEICO izveidoja reklāmas rullīti, kur kamielis staigā pa biroju un jautā „Kas šodien pa dienu?” viena darbiniece atbild „Kupra diena” (nedēļas vidus – trešdiena). Ar šo video dalījās un cilvēki viens otram pārsūtīja tieši trešdienās, video kļuva tik populārs, ka kompānija nonāca Google pirmajā lapā un izkļuva no finanšu krīzes.

 

Ne vienmēr var produktu saistīt ar kādu konkrētu lietu, šo saikni var meklēt gan cilvēku tradīcijās, kultūrā, krāsā, laika apstākļos un citur. Kā piemērs: LMT reklāma, kurā tiek apvienotas Latviešu tautas parašas un kultūra, jo katrā otrajā ģimenē ir kāds, kurš dejo vai ir dejojis tautas dejas. Apvienojumā ar lipīgu meldiņu un skaitāmpantiņu tiek panākts, ka domājot par tautas dejām cilvēks domā par LMT.  Tieši tas pats ar viņu logo, domā – Latvija, domā – LMT!

 

Šī reklāma labi sasaucās ar nākamo punktu un izraisa spēcīgas emocijas.

3. Emocijas.

Vairāk cilvēki dalās ar saturu, kas izraisa intensīvas emocijas, kuras liek cilvēkam rīkoties, nav būtiski vai pozitīvas, vai negatīvas. Veidojot ierakstu jāmēģina tas noformulēt tā, lai sociālo tīklu lietotājs izjustu pēc iespējas intensīvākas emocijas, kā dusmas vai sajūsmu.

Kā piemērs ziņa „Plāno par 1% palielināt PVN nodokli”, šāda ziņa izraisa nedaudz skumjas, bet ieraksts „Deputāti atkal grib celt PVN nodokli, gaidāms cenu kāpums” izraisa dusmas uz konkrētām amatpersonām un viņu „iegribām” kā rezultātā Es būšu cietējs! Veidojot ierakstu uzdodiet sev jautājumu – kādas emocijas man tas izraisītu?

emocijas

4. Publiskums.

                Cilvēki dara to ko dara citi cilvēki, neviens negrib būt pirmais kurš dalās jo viņam rodas aizdomas, ka iespējams šis materiāls nav nemaz tik foršs, jo līdz šim ar to nav neviens dalījies.  Šo sociālo apliecināju var iegūt dažādos veidos, gan iesākumā nopērkot dabīgos apskatījumus, „share” un „like”. Gan reklamējot ierakstu attiecīgai mērķauditorijai, kā arī iesakot draugiem, paziņām un darbiniekiem. Galvenais gan paliks ieraksta saturs, kas noteiks vai tas „aizies” vai nē.

5. Noderīga informācija.

                Piedāvāt lietotājiem noderīgu vai šķietami noderīgu informāciju. Šobrīd kaķu video ir nomainījusī ēdienu recepšu un mājsaimniecībā noderīgu padomu video, ar kuriem cilvēki labprāt dalās tādējādi parādot saviem sekotājiem kāds ēdiens viņam garšo un kam dod priekšroku. Pat ja konkrētajam cilvēkam nesaista kulinārija, jebkurā gadījumā viņš zina, ka daudziem viņa sekotājiem un draugiem šī informācija būtu noderīga un tādēļ dalās ar to. Pat nevajag būt profesionālam video, lai iegūtu vairāk, kā pusmiljons apskatījumu.

 

6. Stāsti.

Cilvēkiem ļoti patīk stāsti, gan klausīties, gan stāstīt, tādēļ sociālo tīklu lietotāji bieži dalās ar visdažādākajiem emociju bagātiem un iedvesmojošiem stāstiem. Savulaik Subway, lai piesaistītu jaunus klientus, izveidoja maizes ar maz kaloriju daudzumu.

subway

Sākotnēji šos produktus neiegādājās cerētajos apjomos, tad kompānija uzsāka eksperimentu, kur pieaicināja cilvēku ar lieko svaru, un pusgada laikā, lietojot “Subway” maz kaloriju produktus, viņš zaudēja ap 30 kilogramiem. Kompānija reklamēja šo iedvesmojošo stāstu, un cilvēki labprāt ar to dalījās kā arī produkti tirgojās daudz labāk. Cilvēki dalās ar šiem stāstiem, jo grib parādīt, ka viņiem rūp, ka viņi ir cilvēcīgi un sirsnīgi. Šādi stāsti ir kā Trojas zirgs, kurš cēli iebrauc pa cilvēka dvēseles vārtiem un liek viņam reklamēt vai iegādāties kādu produktu un pakalpojumu.

Ne vienmēr šiem stāstiem jābūt „no pirksta izzīstiem”. Atskatoties uz savu vēsturi un nedaudz piepušķojot, var sanākt patiess un iedvesmojošs stāsts, kurš cilvēkus aizkustina un palīdz sasniegt mārketinga mērķus.

fkjelgava

Patiess veiksmes stāsts ir kāds kokteiļu bārs Ņujorkā „Franklin Mortgage and Investment Company” kur pasniedz tikai izsmalcinātus kokteiļus, bet viņu stāsts ir par to, ka pie viņiem ir trīs veida ledus. Viens ar burbuļiem, kas ļauj ledum turēties dzēriena virspusē un atvēsina lēni malkojamo kokteiļu virspusi. Pārējie divi veidi atšķīrās izmērā, jo ir dzērieni kas ātrāk kausē ledu un kas lēnāk. Piekritīsiet, ka interesants stāsts, kurš patiesībā nodod ziņojumu, ka šajā bārā patiesi labas tradīcijas, kokteiļi un to pagatavotāji.

frenklin

Veidojot sociālos ierakstus nav obligāti, lai visi šie nosacījumi būtu iekļauti, bet jo vairāk būs, jo lielāka iespēja, ka vairāk sociālo tīklu lietotāji dalīsies ar Jūsu saturu. Pirms publicējiet savus ierakstus padomājiet vai nav iespējams izmainot dažas nianses tekstā un vizuālajā materiālā panākt lielāku lietotāju iesaisti un vēlmi dalīties ar to.